Podtytuł tego albumu brzmi „Poland Pakistan Music Without Borders 17/18„. Właściwie mówi nam to już bardzo dużo: dwójka muzyków z Polski i trójka z Pakistanu, grają wspólnie utwory z dwóch różnych światów, stworzone i zaaranżowane w latach 2017-2018. Nie mówi nam to jednak najważniejszego: jak brzmi ta płyta.
Być może niektórzy z miłośników muzyki folkowej pamiętają, że w lipcu 2018 roku pojawił się w sieci teledysk do utworu „Devaani/Cołam Syrcam Kochała”. Zapowiadał on właśnie tą płytę i znajduje się mniej więcej w jej środku. I trzeba przyznać, że to dość reprezentacyjna kompozycja, doskonale pokazująca jak można spleść pakistańską muzykę tradycyjną ze słowiańską pieśnią.

Stawkę otwiera jednak odgłos jadącego pociągu, w którym pobrzmiewa nostalgiczny pakistański zaśpiew („Pakistan”). W kolejnym utworze („Mast Qalandar”) dominuje zarówno rytmicznie, jak i melodyjne muzyka z Pakistanu. Jest to niezwykle ekspresyjne granie, szczególnie ze względu na mocną rytmikę, opartą o brzmienia różnych rodzajów bębnów.

Do łączenia klimatów wracamy przy okazji zestawu „Gorzołka/Badaal”. Później już wszystkie utwory z podwójnymi tytułami („Zym Zym/Rah Ishq Da”, „Cołam Syrcam Kochała/Devaani”, „Zaloteczki/Haniya” i „Dialog/Maa”) prezentują takie dwukulturowe zderzenia. I każdy z tych utworów brzmi po prostu fenomenalnie.

Dla polskiego słuchacza najbardziej intrygującym motywem będzie zapewne „Matula”. Nerwowe dźwięki, którym towarzyszy rozedrgany wokal Marii, przechodzą w pewnym momencie w transowo-ambientowe rejony, by w końcu wrócić w skocznej formie, jakiej nie powstydziłaby się skandynawska Garmarna.

Całość płyty krótkie utwory („Hamara”, „Hamara Mu-„, Hamara Muzy-” i „Hamara Muzyka”), wyrównujące nastrój, uspokajacie rozbujane bębnami emocje. Tak jak na otwarcie otrzymaliśmy „Pakistan”, tak na zakończenie wybrzmiała „Warmia” z pasterską fujarką i pulsującymi rytmami, po których pojawia się nagle pakistański zaśpiew i odgłos odjeżdżającego motocykla.

Nie jest to pierwsza polsko-pakistańska płyta, wcześniej taki album wydała już Karolina Cicha. Nad oboma projektami czuwała Ambasada RP w Pakistanie. Tym razem również do projektu przystąpili muzycy o dość wyrazistych osobowościach. Maria Rumińska to od lat podpora celtyckiego zespołu Shannon i warmińskiej folk-rockowej grupy Hoboud. Jej twórcza energia popycha ją jednak co chwilę w nową stronę, dlatego szperając w folkowych i jazzowych archiwach znajdziemy wiele projektów z jej udziałem. Jako że wiele z nich ma związem z Warmią, na „Hamara Muzyka” również znajdziemy sporo warmińskich motywów.
Kamil Rogiński to przede wszystkim twórca kultowej grupy Rivendell (później znanej jako Orkiestra Rivendell), z której wyrósł po latach projekt Dhoad-Rivendell, łączący elementy słowiańskie z muzyką Cyganów z indyjskiej prowincji Radżastan, graniczącej z Pakistanem. Kamila kojarzą zapewne również fani projektu R.U.T.A., jednak w tych nazwach nie zamyka się bynajmniej jego muzyczny świat. Podobnie jak Maria Rumińska stale sięga on po nowe inspiracje.
Stronę pakistańską reprezentują Imran Aziz Mian, Irshad Ali i Muhammad Asif. Pierwszy z nich jest synem legendarnego muzyka, od dziecka wychowanego w tradycji islamskiej muzyki qawwali. Sam ma na koncie również sporo nagrań, a nawet role w popularnych pakistańskich filmach. Na płycie „Hamara Muzyka” odpowiada za pakistańskie wokale. Irshad Ali wyrasta z podobnej tradycji i gra tu na tabli. Muhammad Asif obsługuje z kolei dwuręczny bęben dholak.

Właściwie od pierwszych dźwięków mamy do czynienia z albumem ze wszech miar niezwykłym. Muzyka wciąga nas w swoje niuanse i prowadzi przez muzyczne zaułki odległego świata, w których przewodnikiem stają się dla nas słowiańskie melodie. „Hamara Muzyka” to płyta pełna transowego czaru i melodyjnego ciepła. Na pewno godna polecenia.

Rafał Chojnacki

Utwory: 1. Pakistan 2. Mast Qalandar 3. Gorzołka / Badaal 4. Hamara 5. Zym Zym / Rah Ishq Da 6. Hamara Mu- 7. Cołam Syrcam Kochała / Devaani 8. Break Tabla 9. Matula 10. Hamara Muzy- 11. Zaloteczki / Haniya 12. Dialog / Maa 13. Hamara Muzyka 14. Warmia
Wyd. Polish Folk Management 2019