Mroczne powiewy wiatru, akustyczna gitara i inwokacja w języku włoskim – tak właśnie zaczyna się demo folk-metalowej grupy Kanseil, pochodzącej z miejscowości Fregona.

Drugi utwór, zatytułowany „Genius Loci” zaczyna się od ostrego ataku sekcji perkusyjnej razem z gitarami i szałamają. Później dzieje się wiele, ponieważ kompozycja zwalnia do średniego tempa, pojawiają się flety i mroczne wokale.
W „Mazharol” zaczynamy od bębnów, fletu i drumli, żeby po chwili dołączyła ściana złożona z gitary elektrycznej i klasycznej. Daje to ciekawy efekt, ponieważ ta druga gra melodie do podkładu tworzonego przez tą pierwszą. Poplątane tempa o wstawki zagrane na etnicznych instrumentach to już patent w folk-metalu dobrze znany, tu jednak nabiera nieco innego charakteru, zapewne dlatego, że inspiracje Włochów są nieco inne, niż w przypadku grup z Niemiec czy ze Skandynawii.

Album zamyka długa (ponad 6-minutowa) kompozycja „Tzimbar Bint”,w której elementy składowe muzyki zespołu najlepiej się ze sobą komponują. Są szałamaje, flety, akustyczne i elektryczne gitary, jest też miejsce na normalny śpiew i metalowe zdzieranie gardła. Słowem Kanseil w pigułce.

Nietrudno dostrzec, że muzyka Kanseil nawiązuje nie tylko do folku, ale również do muzyki dawnej. Materiał nagrano w studio, więc o jego demonstracyjnym charakterze może świadczyć jedynie rozmiar, ponieważ mamy do czynienia z pięcioma utworami, tym wspomniane już intro „Lo Spirito Della Notte” i instrumentalny „Dar Bald Hat Geheft Zo Reda”. Ta w pełni akustyczna kompozycja, to jeden z najciekawszych dla folkowca momentów na płycie.

Rafał Chojnacki

Utwory: 1. Lo Spirito Della Notte 2. Genius Loci 3. Dar Bald Hat Geheft Zo Reda (Il Bosco Ha Iniziato A Parlare) 4. Mazharol 5. Tzimbar Bint
Wyd. Kanseil, 2012