Miesiąc: Styczeń 2013

Trzecia Miłość

Zespół Trzecia Miłość powstał w październiku 2012 roku. Działalność koncertową zaczął na początku roku 2013, koncertem w częstochowskiej tawernie „Hooper Bay?.
Muzycy znający się dobrze ze sceny szantowo-folkowej postanowili pokazać się szerszej publiczności z troszeczkę innej strony i zaprezentować swoje pomysły muzyczne, często trzymane gdzieś głęboko w szufladach. Repertuar zespołu jest poetycki, emocjonalny, z pogranicza piosenki autorskiej i żeglarskiej. Pojawiają się również utwory z wykorzystaniem potencjału dwóch par skrzypiec.

Skład zespołu:
Jolanta Gacka – śpiew, skrzypce
Justyna Rodasik – śpiew, skrzypce
Michał Palka – śpiew, gitara akustyczna
Jacek Kądziołka – gitara basowa

Materiał własny zespołu
Fot. Jakub Kądziołka

Same Suki

Grupa Same Suki swoją kontrowersyjną nazwę zawdzięcza pięknemu polskiemu instrumentowi, jakim jest suka biłgorajska. Dodatkowej pikanterii nazwie dodaje fakt, że zespół tworzą same kobiety. Formacja działa od początku 2012 roku.
Inspiracją muzyczną jest przede wszystkim brzmienie wspomnianego instrumentu, a pomysły na tematy czerpane są z melodii ludowych z Mazowsza i Kujaw. Do starej muzyki powstają nowe teksty, niekiedy stare zostają poddane obróbce, uwspółcześnione. W twórczości własnej dominują uniwersalne, współczesne tematy, korespondujące z intrygującą muzyką grupy.
Sporym sukcesem była nagroda specjalna, jaką zespół Same Suki zdobył na festiwalu Nowa Tradycja w 2012 roku.

Skład zespołu
Magdalena Wieczorek–Duchewicz – śpiew
Helena Matuszewska – suka biłgorajska, rebab turecki
Marta Sołek – suka biłgorajska, fidel płocka
Justyna Meliszek – wiolonczela
Patrycja Napierała – bendir, cajon, instrumenty perkusyjne

Otako

Pochodząca z Suwalszczyzny grupa Otako, to przykład formacji podążającej własnymi ścieżkami, próbującej łączyć z trudne do powiązania światy muzyki dawnej i współczesną. Koncepcja ta rozwija się od 2008 roku. Jej wypadkową jest poszukiwanie współczesnego brzmienia dla starych, tradycyjnych tematów, bez popadania w banał. Dlatego u podstaw brzmienia zespołu leżą raczej naleciałości jazzowe, niż rockowe.
Repertuar zespołu opiera się przede wszystkim na materiale pochodzącym od najstarszych skrzypków, takich jak Franciszek Racis i Mieczysław Pachutko. Wyprawy badawcze, prowadzone przez członków zespołu, pozwoliły im dotrzeć do tradycyjnych tematów, wciąż jeszcze obecnych na terenie Suwalszczyzny.
Podczas festiwalu Nowa Tradycja 2010 w Warszawie zespół Otako zdobył drugą nagrodę.

Skład zespołu:
Piotr Fiedorowicz – skrzypce, śpiew, gitara;
Karol Halicki – gitary;
Rafał Ostrowski – gitara basowa;
Ignacy Ostaszewski – bębny

Menele

Grupa Menele powstała spontanicznie w 2010 roku, kiedy to podczas Święta Taniego Wina w warszawskiej tawernie „Gniazdo Piratów” objawiła się formacja złozona z muzyków znanych stołecznych grup, takich jak Strefa Mocnych Wiatrów czy Mordewind. Od samego początku inspiracją dla zespołu jest folklor warszawskiej ulicy, ze szczególnym uwzględnieniem piosenek z repertuaru Stanisława Grzesiuka.
W 2013 roku zespół wydał płytę, zatytułowaną po prostu „Menele”, na której obok szlagierów znalazło się miejsce róznież na autorskie piosenki, inspirowane warszawskim klimatem.

Skład zespołu:
Dariusz Wołosewicz „Grzywa” – bełkot, gitara
Mariusz Kuczewski „Qcza” – bełkot, gitara
Piotr Walewski – akordeon
Krzysztof Kłos „Brat” – instrumenty perkusyjne

Maayan

Zespół Maayan powstał w 2010 roku, jako formacja towarzysząca Annie Jagielskiej-Riveiro, pieśniarce wykonującej utwory pochodzące z kręgu kultury żydowskiej. W repertuarze formacji znajdują się zarówno pieśni sefardyjskie, jak i utwory śpiewane po hebrajsku i w jidisz.
Pieśni stały się dla zespołu tworzywem, pozwalającym na autorskie interpretacje tematów muzycznych, opartych na tradycji, ale wykonanych z uwzględnieniem bardziej współczesnych środków wyrazu. Dotyczy to róznież instrumentarium, które odbiega od tego znanego ze standardowych kapel grających muzykę żydowską.
W 2011 roku ukazała się nagrana rok wcześniej płyta koncertowa sygnowana nazwą Anna Riveiro & Maayan, zatytułowana „Dos Amantes”, zawierająca program oparty na współczesnych interpretacjach muzyki sefardyjskiej.

Skład zespołu:
Anna Jagielska-Riveiro – śpiew, gitara, kierownictwo artystyczne
Oliwier Andruszczenko – klarnet, lira korbowa
Maciej Matysiak – kontrabas
Patrycja Napierała – cajón, udu, darabuka
Michał Pindakiewicz – gitara
Mateusz Szemraj – oud, cymbały

Emilia Amper „Trollfågeln”

Emilia Amper to wschodząca gwiazda skandynawskiego folku. Gra na nyckelharpie i trzeba przyznać że robi to z niezwykłym wyczuciem i wdziękiem. Wcześniej dała się poznać w kilku folkowych grupach, grała też z jazzmanami i rockowcami, wspierała na scenie m.in. Johna Lorda, legendarnego klawiszowca Deep Purple. Ale jej nazwisko na dobrą sprawę po raz pierwszy pojawia się teraz jako osobna marka.
Na płycie sygnowanej swoim nazwiskiem Emilia pokazuje swój charakter. A jest on niełatwy, tak jak niełatwe może być pierwsze obcowanie z tą niezwykle piękną płytą. Ostre, bezkompromisowe brzmienie nyckelharpy, to coś, do czego słuchacz musi przywyknąć. A w tym przypadku na pewno warto.
Zaczyna się surowo, choć już od początku błądzącym na pograniczach dysonansu partiom tego tradycyjnego skandynawskiego instrumentu towarzyszą piękne wokalizy, które kojarzyć się mogą z Dead Can Dance. Oczywiście gdyby Brendan Perry chciał grać na tym diabelskim instrumencie.
Bez względu na to czy Emilia gra tu skoczne szwedzkie tańce czy też śpiewa piękne ballady, jej instrument emituje pełne niepokoju brzmienia, rewelacyjnie oddające nastrój mroźnej północy.
Na płycie pojawiają się gościnnie również inni muzycy, ale ich udział jest dość epizodyczny. Faktem jednak jest, że wzbogacają nieco brzmienie. Johan Hedin gra na drugiej nyckelharpie, Anders Löfberg na wiolonczeli, Dan Svensson, Olle Linder, Helge Andreas Norbakken obsługują na zmianę instrumenty perkusyjne, na dodatek Dan gra jeszcze na gitarze i śpiewa (w), a Olle ogranicza się do dodatkowego wsparcie gitary. Wszystko to muzycy, których Emilia zna z zespołów, z którymi grała wcześniej, takich jak Skaran czy ODE.
Najciekawsze utwory na płycie, to niewątpliwie: „Ut i mörka natten”, „Vals från Valsebo”, „Herr Lager och skön fager” i „Kapad”. Cała płyta warta jest jednak tego, żeby co najmniej kilkanaście razy ją przesłuchać.

Rafał Chojnacki

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén